تاریخ نویسی در ایران عصر صفوی (سالهای 1148ـ 1038هـ .ق.)؛ مراحل و گونه شناسی
نویسندگان
چکیده
تاریخ نویسی در ایران عصر صفوی، تحت تأثیر دگرگونیهای مذهبی و تحولات اندیشه ای و سیاسی این دوران، شاهد پیدایی و تکامل گونة نوینی از رویکرد به زمان و فنون نگارش تاریخ بود.چشمگیرترین ویژگی این تاریخ- نویسی،تداوم الگوها و قواعد پیشا صفوی از سویی و شکل گیری ساختار ویژة اندیشه و فنّ تاریخ نویسی صفوی از سوی دیگر بود.در این دوره، انواع تاریخ- نویسی ها همچنان انجام می-شدند و مورّخان بر بنیاد الگوهای پیشین کار ثبت رویدادها را ادامه می دادند.آنچه این دوره را از دیدگاه تاریخ نویسی واجد اهمیت می سازد،ورود تدریجی آموزه های شیعی در اندیشة مورّخ و بازتاب آن در متون تاریخی است.جهان شناسی و مضامین اعتقادی تشیع از آن پس، اساس اندیشة مورّخان شد و نگاه به تاریخ بر مبنای درک خاص سیاسی این عهد و نظریة ویژة تشیع به تقسیم بندی زمان، فراگیر شد.پژوهش کنونی می کوشد تا به گونه ای گذرا،پیدایش و تحوّل تاریخ نویسی در ایران عهد صفوی را بررسی کند.این موضوع با طرح دیدگاههای معاصر دربار? تاریخ نویسی این دوره،مراحل آن و دسته بندی انواع متون تاریخی روزگار صفویان در سالهای1038تا1148 انجام می یابد.
منابع مشابه
تاریخ نویسی در ایران عصر صفوی (سالهای 1148ـ 1038هـ .ق.)؛ مراحل و گونهشناسی
تاریخ نویسی در ایران عصر صفوی، تحت تأثیر دگرگونیهای مذهبی و تحولات اندیشهای و سیاسی این دوران، شاهد پیدایی و تکامل گونة نوینی از رویکرد به زمان وفنون نگارش تاریخ بود.چشمگیرترین ویژگی این تاریخ- نویسی،تداوم الگوها و قواعد پیشاصفوی از سویی و شکلگیری ساختار ویژة اندیشه و فنّ تاریخنویسی صفوی از سوی دیگر بود.در این دوره، انواع تاریخ- نویسیها همچنان انجام می-شدند و مورّخان بر بنیاد الگوهای پیشین...
متن کاملنوروزیه و نوروزیه نویسی در عصر صفوی
مذهب تشیع در زندگی ایرانیان عصر صفویه از اهمیت خاصی برخوردار بود. از این رو بررسی رویکرد متون مذهبی این دوران به نوروز، به عنوان بزرگ ترین جشن ملی بازمانده از ایران باستان، بسیار بااهمیت است. در روزگار صفویه، بحث های مذهبی دربارة نوروز سبب نگارش رساله های متعددی با عنوان «نوروزیه» شد. از سیزده نوروزیه در منابع مختلف نام برده شده که امروز نه رساله در دسترس است. در این پژوهش، برپایۀ نسخ خطی موج...
متن کاملمطالعهی اهمیت و کارکرد تصویرگری تاریخ در عصر صفوی
تعداد نسخ تاریخی مصور به جا مانده از عصر صفوی در قیاس با سایر نسخ مصور آن عصر و همچنین در قیاس با نسخ تاریخی مصور همسایگان مسلمان صفویان، عثمانیان و مغولان هند، نسبتاً ناچیز است. همین امر سبب شده است که پژوهشگران صفویان را نسبت به تصویرگری تاریخ بیتوجه قلمداد کنند و این ویژگی را گسستی نسبت به سنت تصویرگری ایران بدانند. از آنجا که مطالعات زیادی در زمینهی تصویرگری تاریخ در عصر صفوی صورت ن...
متن کاملطاعون در ایران عصر صفوی
پاسخگویی به نیازهای طبی در هر جامعهای در قالب نظام طبی آن جامعه عملی میگردد لذا پژوهش حاضر براساس این مسئله شکلگرفته است که رویکرد شناختی و رفتاری در مقابله با بیماری مسری طاعون در جامعه ایران عصر صفوی در چه فضایی از گفتمان طبی و بر اساس چه روشهایی صورت میگرفت و بروز آن چه مصائبی را به دنبال داشت؟ یافتههای پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد که نظام طب ایران عصر صفوی در مواج...
متن کاملتاریخ نویسی باستان گرا و ناسیو نالیستی در ایران عصر قاجار
در نیمه دوم قرن 19م. در ایرانِ عصر قاجار در پی برخورد ایران با دنیای غرب و به دنبال آشنایی برخی اندیشه گران ایرانی با مکاتب و اندیشه های جدید غربی از جمله ناسیونالیسم، گونهی جدیدی از تاریخ نویسی در ایران شکل گرفت که در تاریخ تاریخ نویسی ایرانی بی سابقه بود. این تاریخ نویسی جدید بربنیاد باسنانگرایی، سره نویسی و بزرگداشت ایرا ن وتاریخ و فرهنگ آن یایه گذاری شد. این نگاه تاریخی که گاه با رویکردهای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشهای علوم تاریخیناشر: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
ISSN 2288ـ1026
دوره 1
شماره 1 2009
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023